Logo Villa pinedo small

Hoe vier jij pakjesavond?

DEEL dit verhaal MET ANDEREN

DOOR : Villa Pinedo

Geplaatst op: 03-12-2014

Pakjesavond. Toen mijn ouders nog samen waren en ik nog een klein Nichalletje was, keek ik elk jaar uit naar deze avond. Eigenlijk waren er maar drie momenten in december waar ik naar uitkeek: Pakjesavond, Kerst en oudjaarsdag. Vooral oudjaarsdag. Wat was het toch heerlijk om tien uur 's ochtends al buiten te staan om heel de buurt wakker te schudden met vuurwerk dat ik stiekem had gekocht in België. Waar ik drie weken ervoor speciaal voor naar België was gaan fietsen, aangezien Roosendaal praktisch tegen de grens aan ligt. Maar Pakjesavond was ook echt ongelofelijk mooi. Natuurlijk wist ik allang dat er niet echt een Zwarte Piet door de schoorsteen zou komen die we eigenlijk niet eens hadden. Dat Sinterklaas op televisie helemaal geen 'goedheiligman' was maar een 'aandachtsgeile man' die imiteerde dat hij cadeaus gunde die mijn ouders eigenlijk kochten, terwijl het eigenlijk gewoon mijn buurman was die heel snel een zak vol met cadeautjes voor onze deur smeet.

Ik lag er dus ook niet echt wakker om dat we geen Pakjesavond vierden nadat mijn ouders gescheiden waren, want ik wist dat mijn moeder het niet zo breed had en dus 'te skeer was' om weer een nieuw computerspel voor ons te kopen. Waar mijn broertje en ik het zonder cadeautjes moesten doen, bleek het heel anders te zijn bij vrienden die ook gescheiden ouders hadden. Zij vierden gewoon TWEE keer Pakjesavond! Voor het gemak werd 4 december ook als Pakjesavond gezien. De ene avond vierden ze het bij hun vader en de andere avond bij hun moeder. Surprises werden tevoorschijn getoverd en het Sinterklaasfeest kreeg ineens een totaal andere wending.

Ik heb dus niet echt heel veel te melden over Pakjesavond, maar de kruidnoten (pepernoten zijn vies) waren wel lekker hoor. Speculaas ook. Marsepein was ook wel goed te doen. Maar even serieus, hoe vier jij Pakjesavond? Hoe heb je het vroeger gevierd? Zelf heb ik het maken van surprises helaas nooit mogen meemaken in mijn jeugd, maar ik ben wel ontzettend nieuwsgierig hoe andere jongeren met gescheiden ouders Pakjesavond meemaken of meegemaakt hebben.

Reacties (0)

📄 Laat een reactie achter!

Herken jij je in dit verhaal, heb je een goeie tip of wil je iets delen? We horen het graag!

Meer lezen over dit onderwerp

Aan alle gescheiden ouders met een eindexamenkandidaat
Mijn oudersFamilieOp schoolBelangrijke momenten oma gescheiden ouders middelbare naast elkaareindexamen eindexamenkandidaat diploma diploma uitreiking school studie leerling leraar docent studeren vwo vmbo havo mavo gymnasium laatste jaar ouders gescheiden broers zus opa zenuwachtig cijferlijst

📖 Aan alle gescheiden ouders met een eindexamenkandidaat

Zit jij in het laatste jaar van de middelbare? Na jaren hard werken ben je bijna klaar en krijg je je diploma. Een moment met beide ouders. Geef deze brief als jij hen wil laten weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat jij onbezorgd van deze dag kan genieten.

Bekijk brief