Logo Villa pinedo small

Liefde is niet altijd voor eeuwig

DEEL dit verhaal MET ANDEREN

DOOR : Villa Pinedo

Geplaatst op: 12-06-2014

Laatst las ik een reactie van iemand onder één van mijn verhalen op Villa Pinedo. Ik schreef over het feit dat ik gelukkig was met de nieuwe situatie, met de nieuwe liefdes van mijn ouders, en dat ze nu echt niet minder gelukkig zijn als toen ze getrouwd waren. Misschien juist wel gelukkiger. De reactie op dit stuk was eigenlijk als volgt: ouders doen kinderen heel veel pijn als ze gaan scheiden. Ouders komen er vaak wel bovenop, maar het kind nooit helemaal. Ouders zouden altijd bij elkaar moeten blijven, alleen al voor het kind.
Ik ben het hier niet mee eens. Het klinkt allemaal mooi: geen scheidingen meer. Ik zou er meteen voor tekenen! Maar het is geen realistisch beeld. Je kunt niet voor de kinderen bij elkaar blijven, voor altijd en eeuwig, als het gewoon niet meer loopt. Soms spelen er andere zaken mee, zoals een depressie of vreemdgaan. Dan is het toch niet gek dat bijvoorbeeld mijn moeder het vertrouwen in haar man, waar ze járenlang mee getrouwd was, opgeeft?
Natuurlijk kun je veel overwinnen, het ene stel is ook sterker dan het andere, maar het kan niet altijd goed gaan in een huwelijk of een relatie. Mijn ouders waren dolgelukkig, echt dolgelukkig, en ze wisten meteen van elkaar dat ze de juiste vader en moeder hadden gevonden. Dus toen dachten ze al vooruit aan mij, aan mijn broertje. Ze dachten aan kinderen, die ze later in mijn ogen ook op een geweldige manier hebben opgevoegd.
Maar door verschillende zaken, hoe verschrikkelijk pijnlijk ze ook zijn, kan het misgaan. En dan moet je dat accepteren en er het beste van maken. Je kunt er voor kiezen om door te gaan en er voor te vechten. Dat is heel mooi, maar dat kan niet altijd. Het vertrouwen in iemand of de liefde voor iemand kan zo beschadigd zijn, dat het gewoon over is, ook al wil niemand dit voor het kind. Het gaat er om dat de ouders op een normale manier uit elkaar gaan, voor zover dat mogelijk is, zodat het kind kan wennen aan de nieuwe situatie en de scheiding kan verwerken.
Mijn ouders zijn nu weer gelukkig, dat waren ze toen tijdens de laatste jaren van hun huwelijk niet meer. Wie ben ik dan om te zeggen dat ze koste wat kost, en vooral speciaal voor mij als kind, bij elkaar hadden moeten blijven?

Yannick (22)
Twitter: @yannicklgd

Reacties (0)

📄 Laat een reactie achter!

Herken jij je in dit verhaal, heb je een goeie tip of wil je iets delen? We horen het graag!

Meer lezen over dit onderwerp

Aan alle gescheiden ouders met een kind in groep 8
Mijn oudersFamilieOp schoolBelangrijke momentengroep 8 musical eindmusical groep 8 musical rapport middelbare basisschool lagere school aardig opa's oma's naast elkaar

📖 Aan alle gescheiden ouders met een kind in groep 8

Zit jij in groep 8? Dan komt de musical eraan! Wil jij graag aan jouw ouders laten weten hoe zij er samen voor kunnen zorgen dat dit JOUW dag wordt? Zodat je je niet druk hoeft te maken om hen? Geef hen dan deze brief.

Bekijk brief